Vrijblijvende kostenindicatie? Bel gewoon even: (+31) 085 060 3603

5 quick wins voor een startende webwinkel

Steeds meer consumenten beginnen hun zoektocht naar producten op het internet. Het aanbod aan webwinkels neemt elke dag toe. Hobbyisten starten een webwinkel in de zolderkamer, maar ook traditionele ambachtswinkels beproeven hun geluk op de digitale snelweg. Steeds meer ondernemers zien heil in internetprojecten en investeren maar al te graag in nieuwe startups. Hoe kan je zo snel mogelijk veel bezoekers scoren en jezelf op de kaart zetten? In dit artikel lees je 5 quick wins voor een startende webwinkel.

Tip 1: Ga voor niche zoekwoorden

Bij het ‘hulpprogramma voor zoekwoorden’ van Google Adwords kan je kijken op welke zoekwoorden veel zoekverkeer is. Waar veel webwinkeliers de mist ingaan, is dat ze kiezen voor zoekwoorden met veel traffic. Het is niet onverstandig om de homepage te focussen op een zoekwoord met veel zoekverkeer. Maar in een korte termijn is het makkelijker om met een aantal nichezoekwoorden, bijvoorbeeld voor de (sub)productgroepen, hoog te scoren in de zoekresultaten van Google.

Tip 2: Zorg voor klantbeoordelingen of testimonials

Met klantbeoordelingen of testimonials kan je in een korte termijn de conversie verhogen. Met conversie doel ik in dit voorbeeld op meer verkopen, de definitie van conversie is voor iedere online webwinkel verschillend. Stel dat meerdere webwinkels dezelfde producten aanbieden. Aanbieder A heeft klantenbeoordelingen en testimonials en aanbieder B heeft geen klantbeoordelingen of testimonials. Voor wie kies jij? Klantbeoordelingen en testimonials zorgen voor meer vertrouwen bij nieuwe bezoekers.

Tip 3: Kies voor betaalde advertenties

Met betaalde advertenties is het mogelijk om in een korte periode veel bezoekers te realiseren. Het betalen voor advertenties in de zoekresultaten wordt ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Je betaalt voor het aantal clicks oftewel het aantal bezoekers dat via de betaalde advertenties binnenkomt op jouw webwinkel. De bijbehorende Engelse term is ‘pay per click’ (PPC). Stel je kiest ervoor om per dag € 30,- te besteden aan het zoekwoord ‘relatiegeschenken’ en de PPC is € 1,50. De advertentie blijft dan net zo lang in beeld tot er 20 bezoekers op hebben geklikt.

Tip 4: Gebruik social media

Social media is anno 2012 ‘booming’. Steeds meer consumenten beginnen de zoektocht naar producten via social media. Door middel van social media kan je een ‘persoonlijke’ band opbouwen met de klant. Ook hier geldt dat de aanwezigheid op social media staat garant voor meer vertrouwen. Bij gelijkwaardige producten kiest de consument eerder voor een aanbieder waar zij informatie over kan vinden op social media dan voor aanbieder B die niet aanwezig is op social media. Daarnaast kan je met social media gericht informatie pushen naar de doelgroep.

Tip 5: Sponsor een evenement

Nog steeds is het sponsoren van een evenement een effectief marketingcommunicatie instrument. Sponsor een evenement waar de doelgroep aanwezig is. Zorg ervoor dat je aanwezig bent tijdens het evenement en probeer met potentiële klanten een persoonlijke band op te bouwen. Laat zien waar je voor staat en wat voor producten je verkoopt. Op die manier zal het direct verkeer naar jouw website in een korte termijn toenemen. Het directe verkeer is een belangrijke bezoekersstroom. Bovendien is het bij sponsoring vaak mogelijk om een banner op de website van het event te plaatsen. Via deze banner komen er ook bezoekers naar je website. Als je ervoor zorgt dat de verwachtingen van de klant overeenkomen met de prestaties van de website heb je er een nieuwe tevreden klant bij.

Het genereren van meer bezoekers is bij ieder budget mogelijk in een korte termijn. Wees creatief in je communicatie-uitingen en zorg voor een positieve connectie tussen jouw bedrijf en de producten of diensten. Als de verwachtingen van de klanten overeenkomen met de prestaties van de website heb je al snel een succesvolle combinatie. Ik lees graag in de reacties wat jullie ervan vinden.


Over onze gastblogger Bas Klein

Bas Klein werkt als online marketeer bij een erkende relatiegeschenken webwinkel. De enorme passie en opgedane kennis in online marketing zorgen ervoor dat zijn e-commerce kennis breed inzetbaar is. U kunt Bas volgen op Twitter en LinkedIn.

Ook geïnteresseerd in een gastrol op webgenerator.nl/blog?
Klik dan hier

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

En direct onze handige 10 zoekmachine-tips downloaden? WebGenerator blogt over online marketing, webdesign, e-commerce en nog veel meer. Onze artikelen per e-mail ontvangen zodra we ze plaatsen? Meld je dan hieronder aan en download meteen onze “10 SEO Tips Cheat Sheet“.

Subscription Form (#10)
magnifiercross