Anti-spam wet 1 oktober: opnieuw om toestemming vragen?

Nieuwe anti-spam wet 1 oktober: moet u al uw bestaande nieuwsbrief-ontvangers opnieuw om toestemming vragen?

De bovenstaande vraag wordt ons de laatste tijd regelmatig gesteld door klanten die gebruik maken van onze e-mail marketing applicatie WebGenerator ProMail. Dit komt o.a. omdat veel bedrijven op dit moment e-mails versturen waarin zij opnieuw om e-mail permissie vragen en daarbij vermelden dat zij wettelijk verplicht zijn dat te doen. Op zich heel netjes, maar dat is onjuist: wie zich in het verleden al aan de normale permissie-regels hield (die dus voor de zakelijke markt per 1-10-2009 wettelijk verplicht worden) hoeft niet opnieuw om toestemming te vragen.
Opta handhaaft en sanctioneert anti-spam wet

De anti-spam wet wordt gehandhaafd door OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit)

 
Bij WebGenerator raden we het dan ook sterk af. Een extra bevestiging vragen aan uw bestaande nieuwsbriefontvangers is vragen om tenminste een halvering (of erger) van uw met veel moeite verzamelde e-mail adressen.
 
Iemand die al jaren met plezier uw nieuwsbrief ontvangt en leest, kan om allerlei redenen verzuimen dat opnieuw te bevestigen (vergeten, mailtje niet gezien, mailtje niet goed gelezen, even geen tijd...) en dan bent u die trouwe lezer mooi kwijt, zonder dat dat de bedoeling is van u óf die ontvanger.
 
Bedenkt u zich ook dat de OPTA (de organisatie die de anti-spam wet handhaaft en sancties uitdeelt bij overtredingen) pas in het geweer komt bij zeer ernstige en door middel van ingediende klachten aantoonbare spam-overtredingen. De gemiddelde MKB-nieuwsbriefverzender met enkele honderden tot enkele duizenden, netjes verzamelde e-mail adressen hoeft zich geen zorgen te maken, zelfs al zou een enkele ontvanger om wat voor reden dan ook eens een spamklacht indienen.
 
Op de website spamklacht.nl van de OPTA wordt de nieuwe wet nog eens in normale mensentaal uitgelegd: https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/wettelijkverbod.asp
 
Uiteraard is het wel goed om vanaf nu nog kritischer te kijken naar de manier waarop u e-mail adressen verzamelt. Niet elk visitekaartje dat u ontvangt betekent automatisch een nieuwe lezer van uw e-mail nieuwsbrief, om maar eens een voorbeeld te noemen. De bottom-line: vraag altijd om permissie, hoe u het e-mail adres ook verkrijgt. Dat is en blijft de meest zuivere én beste manier om e-mail marketing te bedrijven.
 
Zelf hanteert WebGenerator een zeer strikt anti-spam beleid: wij hielden onszelf én onze klanten al lang aan de nu op handen zijnde anti-spam wet (we zijn feitelijk vaak nog een tikkie strenger dan de wet). Zo houden we onze mailservers brandschoon en kunnen we een goed bezorgingspercentage van email nieuwsbrieven garanderen. Bovendien schonen de e-mail verzendlijsten van onze klanten zich in de loop van de tijd vanzelf op door de afmeldlink en feilloze verwerking van afmeldingen (met WebGenerator ProMail loopt u nooit het risico per ongeluk toch nog een mail te versturen naar iemand die zich heeft afgemeld).
 

 
Toevoeging 24.9.09
Cendris, de bekende leverancier van adresbestanden, biedt op haar website een PDF-document aan met daarin een heldere uitleg over de nieuwe wetgeving en hoe die dient te worden geïnterpreteerd.
 
(opent in nieuw venster als PDF) 

Geplaatst in: E-mail marketing


Reageer op dit artikel

Niet-relevante reacties worden verwijderd. De website-link is "no-follow".