Flash website maken of HTML website maken?

Flash website maken? Reconsider...
Vandaag had ik een ondernemer aan de telefoon die vrij recent een nieuwe website had laten maken door een reclamebureau. Die website zag er prima uit: fris, duidelijk en door het gebruik van Flash zaten er mooie dynamische effecten in.

Het probleem was echter dat de website helemáál in Flash was gebouwd. Daardoor was het voor het door de ondernemer ingeschakelde zoekmachinemarketing-bureau vrijwel onmogelijk om zoekmachine-optimalisatie en Adwords* toe te passen. Het was dan ook het zoekmachinemarketing-bureau dat de ondernemer adviseerde eens contact met WebGenerator op te nemen.

Na een goed gesprek mocht ik de ondernemer een offerte sturen voor het omzetten van de (fraaie) Flash-website naar een gecombineerde Flash/HTML-website, beheerbaar met ons CMS. Ik hoop van harte dat we die klus mogen gaan uitvoeren, want ik denk dat iedereen daar blij van wordt:

  • De ondernemer, die tegen lagere kosten zoekmachine-optimalisatie kan laten uitvoeren en Adwords kan laten inzetten én voortaan zelf zijn website kan onderhouden.
  • Het zoekmachinemarketing-bureau dat nu zonder kunst- en vliegwerk kliks en conversies kan gaan genereren.
  • En zelfs het reclamebureau dat de Flash-website heeft ontworpen, omdat zij zullen zien dat hun design met respect voor uitstraling en concept wordt omgezet naar een beheerbare, vindbare website.

De moraal van dit verhaal? Een Flash-website maken heeft op het eerste zicht veel”artistieke” voordelen, maar in de praktijk blijkt dat veel Flash-websites niet per se helemaal in Flash hoeven te worden opgezet. Vaak gaat het om de visuele aspecten en kunnen tekst en navigatie-elementen prima in HTML (beheerbaar via een CMS) worden opgezet, zonder dat er veel verschil zichtbaar is. Met een mooie term zou je dat een “hybride” website kunnen noemen, of met een nog mooiere term: “best of both worlds”. Of in gewoon Nederlands: een mooie, vindbare website.

* Het is een misverstand dat het gebrek aan vindbaarheid van een Flash-website kan worden gecompenseerd met het “kopen” van traffic via Google Adwords. Ook bij Adwords stelt Google bepaalde eisen aan de achterliggende landingspagina’s: de content zal moeten aansluiten bij de advertentie. En omdat Flash meestal niet wordt weergegeven als (leesbare) content, zullen Adwords dan ook niet werken.

UPDATE 1-8-2014
Dit artikel is alweer 5 jaar oud… vandaag de dag zullen nog maar weinig ondernemers de keuze voor een Flash-website maken. Het belang van een goede vindbaarheid, maar ook van laagdrempelig beheer, is inmiddels lang en breed bij iedereen doorgedrongen. Bovendien maken nieuwe HTML-technieken het mogelijk om een site ook zonder Flash van de nodige “dynamiek” te voorzien, mocht dat nodig zijn. Bent u — anno 2014 — op zoek naar een partij die een goede, zoekmachine-vriendelijke website voor u kan bouwen. Dan bevelen wij ons zelf warm aan ;-)

Stuur ons gerust een mailtje of bel ons (036 30 200 15) als u denkt dat we u kunnen helpen.

Automatisch onze blogartikelen in je inbox?

WebGenerator blogt over zoekmachine-optimalisatie, online marketing, webdesign, content management, e-commerce en nog veel meer. Je kunt artikelen ook per e-mail ontvangen zodra we ze publiceren. Geïnteresseerd? Meld je dan hieronder aan.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

We zullen je e-mailadres nooit misbruiken en je kunt je altijd met één klik weer afmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *