Magento attributen: wat zijn het en waar dienen ze voor?

Magento attributen: wat zijn het en waar dienen ze voor?

"Attributen" zijn een typisch onderdeel van het Magento-webshopsysteem. Kort samengevat kunt u een attribuut beschouwen als een producteigenschap of productkenmerk. In een Magento webshop wordt de informatie van een product ingevoerd op basis van een attributenset, ofwel een verzameling kenmerken.
 
Sommige algemene informatie wordt voor elke soort product ingevoerd, bijvoorbeeld:
  • De productnaam
  • Het artikelnummer
  • De productafbeelding(en)
  • De algemene productomschrijving
  • De prijs
  • Het BTW-tarief
  • Enzovoorts...
Voor deze kenmerken is dan ook al een standaard attributenset aanwezig in Magento. Maar er zijn ook soorten informatie die alleen voor specfieke productsoorten gelden. We geven hieronder een aantal voorbeelden:
  • Een paar sokken heeft als productspecifieke kenmerken: kleur, materiaal, maat.
  • Een fles wijn heeft als productspecifieke kenmerken: soort (wit, rood, rosé..), wijnhuis, land van herkomst.
  • Een boek heeft als productspecifieke kenmerken: auteur, uitgever, aantal pagina's, ISBN-nummer, genre.
Sommige producten hebben veel meer productspecifieke kenmerken:
  • Een computer heeft als kenmerken: werkgeheugen, opslaggeheugen, processormerk, processorkracht, soort geluidskaart, soort videokaart, soort netwerkaansluitingen, besturingssysteem, aantal USB-aansluitingen, opslagmedia, enzovoorts...
U denkt wellicht: "Maar al die informatie kan ik toch gewoon in één lange productomschrijving invoeren?" In principe heeft u tot op zekere hoogte gelijk. Voor sommige productsoorten is het echter beter een eigen attributenset te maken met invoervelden waarin specifieke informatie apart wordt ingevoerd. Dit heeft namelijk de volgende voordelen:
  • Presentatie: producten met veel specifieke kenmerken (denk aan het voorbeeld van de computer) kunnen in de webshop veel overzichtelijker worden gepresenteerd als die kenmerken apart worden ingevoerd.
       
  • Productvergelijking: in een Magento-webshop is het mogelijk bezoekers producten te laten vergelijken. De producten worden daarbij letterlijk naast elkaar aan de bezoeker getoond. Als alle productspecifieke producteigenschappen apart zijn ingevoerd, biedt zo'n vergelijking veel meer overzicht voor de bezoeker.
           
  • Filteren: in een Magento-webshop is het mogelijk om bezoekers zelf te laten filteren in uw productaanbod. Hieronder ziet u een voorbeeld uit de demoshop, waarbij de bezoeker via het "Shop by" menu aan de linkerkant kan filteren op Prijs, Schoentype en Kleur. Klikt de bezoeker bijvoorbeeld op "Gray" en "Running", dan zullen alleen nog de grijze hardloopschoenen worden getoond. Deze mogelijkheid kan echter alleen worden gebruikt als deze kenmerken apart -- dus als aparte attributen -- worden ingevoerd.
            
    Magento attributen sets
         
    U kunt dit in het echt bekijken en uitproberen in de demo webshop via onderstaande link:
    http://demo.magentocommerce.com/apparel/shoes/mens-s-shoes
        
  • Configuratie-eigenschappen: soms moeten specifieke kenmerken van producten zelfs apart ingevoerd worden, omdat deze bepalend zijn in de bestelling van het product. Denk bijvoorbeeld aan een kledingstuk dat in verschillende maten en/of kleuren besteld kan worden.

Inhoud en opbouw van de standaard attributenset van Magento

Zoals al aangegeven is er een "standaard" attributenset in Magento. Deze vormt de basis voor elk product. Om het beheren van productinformatie overzichtelijk te maken, is deze attributenset onderverdeeld in attributengroepen. Binnen elke attributengroep zijn verschillende, samenhangende attributen opgenomen die kunnen worden ingevuld met de juiste informatie.
 
Hieronder geven we een overzicht van enkele van de attributengroepen in de standaard attributenset van Magento. Dit overzicht is niet volledig, maar geeft u een idee van de opbouw en logica:
 

Standaard attributenset Magento:

  • Attributengroep " Algemeen" met volgende attributen:
    • Naam
    • Model
    • Artikelnummer
    • Gewicht
    • Fabrikant
    • Tonen in webshop? (ja of nee)
    • BTW-soort
         
  • Attributengroep " Prijs" met volgende attributen:
    • Verkoopprijs
    • Inkoopprijs
    • Aanbiedingsprijs
    • Ingangsdatum aanbiedingsprijs
    • Einddatum aanbiedingsprijs
          
  • Attributengroep " Omschrijving" met volgende attributen:
    • Korte omschrijving; deze kan worden getoond in overzichtspagina's (categoriepagina's)
    • Lange omschrijving: de volledige omschrijving die wordt getoond op de productpagina.
    • Aanvullende omschrijving: extra informatie die kan worden getoond op de productpagina.
            
  • Attributengroep " Categorieën" met volgende attributen:
    • De categorieën die in de webshop zijn ingericht: hier kan worden bepaald in welke categorie(ën) het product in de webshop wordt getoond.
De standaard attributenset van Magento is dus zeer uitgebreid. Maar lang niet alle informatie is verplicht en sommige informatie is op voorhand al correct ingevuld op basis van centrale instellingen.
 

Eigen attributensets gebruiken

Bij implementatie van een Magento webshop, bepaalt WebGenerator in overleg met de opdrachtgever of het voor diens webshop zinvol is om naast de standaard attributenset ook eigen attributensets te gebruiken om extra informatie in te voeren die echt specifiek voor de producten in die webshop geldt. Deze attributensets maken wij voor de opdrachtgever aan, op basis van input die de opdrachtgever daarvoor aanlevert.
 
Een voorbeeld:
Stel dat een opdrachtgever sportschoenen verkoopt en de volgende specifieke informatie aan zijn klanten wil geven:
  • Merk (Nike, Adidas, Puma, Asic)
  • Sport (Voetbal, Tennis, Hardlopen, Wandelen)
  • Schoenmaat (37, 38, 39, 40, 41, 42, 43...)
  • Kleur (Wit, Zwart, Rood, Bruin, Blauw)
Dan zouden wij in die webshop een attributenset met de naam "Sportschoen" aanmaken. Deze wordt afgeleid van de standaard attributenset (dus alle algemene attributengroepen zitten er al in) maar er wordt een extra attributengroep aan toegevoegd die we bijvoorbeeld "Sportschoen-eigenschappen" zouden noemen. Bij het aanmaken van een nieuw product in uw webshop wordt eerst gevraagd welke attributenset de beheerder aan het product wil koppelen. Bij bovenstaand voorbeeld zou de beheerder dan kunnen kiezen voor de attributenset "Sportschoen". Bij het invoeren van productinformatie zou de beheerder dan een apart onderdeel "Sportschoen-eigenschappen" zien, waarin Merk, Sport, Maat en Kleur apart kunnen worden ingevoerd.
 

Ondersteuning bij uitwerking en inrichting van attributen-sets

In elk webshop project voorzien wij onze opdrachtgevers van bovenstaande uitleg en spreken we die nader door aan de hand van het webshop-assortiment van die specifieke opdrachtgever. Op basis daarvan kan de opdrachtgever zijn attributen sets goed uitwerken en bij ons aanleveren. Met die informatie richten wij de attributen sets in in de Magento-webshop. Later in het project wordt de opdrachtgever persoonlijk getraind in het gebruik van Magento, zodat hij de attributensets in het vervolg zelf verder kan beheren.
 

Op zoek naar een goede webshop-bouwer?

WebGenerator ontwikkelt Magento webshops op basis van een duidelijk stappenplan. Wilt u daar meer over weten? Neem contact met ons ( 036 30 200 15 ) of vraag een webshop offerte aan. We nemen de mogelijkheden graag met u door.